Algemeen, Er op uit

Dit was onze vakantie naar Zakynthos!

Afgelopen weekend zijn we (helaas) teruggekomen van 8 dagen Zakynthos. Toen we dit boekten hadden we er meteen al heel veel zin in. En gelukkig hoefde we toen nog maar 6 weken te wachten. Dat is overigens voor ons relatief laat qua boeken. Maar life happens, zeggen we dan maar. Ik neem je mee in onze vakantie.

Het dondert en het bliksemt!

We waren eigenlijk net een beetje bekomen van de reis en uitgerust van het drukke leven toen onze telefoon hysterisch afging. Een weeralarm. Ik schrok me wild. Maar het was dus een soort NL Alert, maar dan in Griekenland. Er zou echt noodweer aankomen, maar wanneer dat konden ze eigenlijk nog niet zeggen. De Griekse avond op de accommodatie verviel natuurlijk en wij bleven maar braaf in de buurt van onze accommodatie.
Het was met recht noodweer te noemen. Hier zou dat absoluut code donkerrood hebben geheten. Er waren zelfs mensen uit hun appartement gespoeld. Wij hebben mazzel gehad en geen waterschade of iets dergelijks.

Dagen lezen aan het zwembad

Het stond gelukkig ook voor ons in de planning om een zeer rustige vakantie te houden. Dus vele dagen aan het zwembad met een boek. Alleen het boek wat ik had meegenomen (Naar bed, Naar bed van M.J. Arlidge), was te walgelijk om te lezen. Gelukkig had ik er nog eentje mee en het andere boek heb ik aan andere vakantiegangers gegeven, die het waarschijnlijk wel konden waarderen. Wel was ik een beetje teleurgesteld. Ik ben namelijk best groot fan van M.J. Arlidge, maar kennelijk dus niet van dit boek. Het tweede boek wat ik mee had, was van Suzanne Vermeer. Sneeuwengelen. Dat verkoelende verhaal kwam best goed van pas, want het was echt bloedje heet en enorm broeierig. Ik denk dat er nog wel een recensie komt van dit boek, zodra ik hem uit heb.

Lekker eten

Wij gaan niet alleen naar Griekenland voor de warmte, maar ook zeker voor het eten. We hebben heerlijk gegeten. Dit uitzicht (rechtsbovenin in de eerste collage) was de haven van Agios Sostis, de plaats waar we verbleven. Geen grote plaats, maar wel een aantal goede restaurantjes. En ook het eten op onze accommodatie was erg goed.

Tripje naar Zante (Zakynthos Stad)

Het leek (met de nadruk op leek) minder warm, dus we besloten een tripje naar de hoofdstad te maken. Maar eenmaal daar bleek het toch best warm. We bezochten deze mooie kerk, waar je helaas (en begrijpelijk), niet binnen mocht fotograferen. Maar is absoluut de moeite waard. Ik denk dat ik nog niet eerder zo’n mooie kerk heb gezien!
En natuurlijk gingen we even de winkelstraat in. Daar scoorde ik (eindelijk) een uiltje voor mijn uilenverzameling in onze vitrinekast. Daarnaast hebben we het grote plein Dolomos Square gezien. Een mooi plein, maar helaas was het superdruk met schoolgaande kinderen.
Na dit tripje was het tijd voor een verkoelende duik in het zwembad. We waren allebei wel een beetje oververhit na het uitje naar de hoofdstad.

Boottochtje maken

Iets waar ik enorm van houd, is het maken van een boottochtje. Oorspronkelijk hadden we er twee op de planning. Maar uiteindelijk hebben we er maar eentje kunnen doen, omdat ik niet zo lekker was. Degene die we hadden gedaan was de Turtle Tour. Er stond bij het boeken van deze tour van het reisbureau nadrukkelijk bij dat er respect was voor de dieren.

We hadden al gehoord van anderen op het complex dat er eigenlijk geen schildpadden meer waren (al vertrokken voor de winter naar Afrika). Voor mij was dat geen punt, ik heb de Carreta Carreta schildpadden al eens gezien in Turkije. Dus het was voor mij geen must en voor mijn man R. ook niet. Dus we gingen gewoon.

Maar… Ik vond dat het respect voor de dieren ver te zoeken was en ik kreeg er zelfs buikpijn en plaatsvervangende schaamte van. Er bleken dus nog twee schildpadden in de haven te zitten. Deze worden door een Griekse visser gevoerd. Tja, daar vind ik eigenlijk al wel wat van. Maar goed. Dat is dan nog tot daar aan toe.
We zaten koud op de boot en net vertrokken toen de boot een slinger maakte. Er zou een schildpad zijn. Wat er daar gebeurde, was echt niet oké. Alle bootjes in de buurt doken op die ene schildpad af. Het enige wat ik kon denken was, laat het toch gaan. En als ik er aan terugdenk, krijg ik er weer een naar gevoel van.

Wij gingen er bij deze boottocht er vanuit dat je misschien onderweg tijdens de tocht kans kon hebben op het zien van de Carreta Carreta schildpad. Garanties kun je bij wilde dieren gewoon niet geven. Maar dit ging echt mijn pet te boven.

Gelukkig was de verdere boottocht erg mooi en we hebben ook lekker in de zee gezwommen. Dat is voor ons alleen al een unicum. Wij zijn geen strandmensen. Maar de zee was daar heel mooi.

Een kleine teleurstelling

Ondanks dat we genoten hebben, was deze vakantie toch niet helemaal zoals we hadden gehoopt. Natuurlijk viel het weer een beetje tegen. Het was echt veel te heet om wat te doen. Of we hadden noodweer. Eigenlijk twee uitersten. Nu heb je dat niet in de hand dus vooruit.

Maar wat ons ook tegenviel ten opzichte van andere plekken die we in Griekenland hebben bezocht, was toch wel dat Zakynthos een vies eiland is. Werkelijk overal ligt afval. Ik vond dat echt een treurig gezicht en enorm zonde.

Daarnaast vonden we de Grieken op Zakynthos (over het algemeen) niet zo vriendelijk als dat we gewend zijn. Of het gelegen heeft doordat we toch wel aan het einde van het seizoen zitten weet ik niet. Maar het bepaald toch wel de sfeer op vakantie.

Ik denk niet dat we nog eens teruggaan naar Zakynthos. Dit eiland stond zeer hoog op mijn lijstje, maar eigenlijk ben ik over het algemeen wel wat teleurgesteld.

Dit was onze reis naar Zakynthos. Ben jij al wel eens op Zakynthos geweest? Ik ben dan wel benieuwd wat jij ervan vond. En mocht je tips hebben voor onze volgende vakantie, laat het dan gerust weten.

Vond je dit een leuk artikel, maar geen zin om een reactie achter te laten? Like hieronder dan mijn artikel!

Ontdek meer van Gelukkigdedertiende.nl

Abonneer je om de nieuwste berichten naar je e-mail te laten verzenden.

2 Comments

1. Heel jammer dat je een beetje teleurgesteld bent. Hopelijk heb je toch nog wat genoten van deze vakantie?

1. We hebben ook wel genoten gelukkig. Maar het was gewoon niet helemaal wat ik ervan had verwacht. Volgend jaar nieuwe kansen!

Ik vind het leuk als je een reactie achter laat

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.