Recensie

Boek recensie: In hechtenis – Nicci French

Nog niet eerder las ik een boek van dit schrijversduo. Maar door de komst van hun nieuwste boek ‘Stemmen in het duister’, was ik benieuwd naar deze schrijvers. Ik wist dat ik een boek van hen op mijn e-reader had staan, die ik had geërfd van mijn overleden beste vriendin. Of ik blij ben dat dit boek er op stond? Ik vertel je er in dit artikel meer over.

Op de achterflap

Tabitha zit vast in een huis van bewaring, beschuldigd van moord op buurman Stuart Rees. Van de bewuste dag kan ze zich echter haast niets herinneren, ze leed aan een depressie. Toch denkt ze dat ze onschuldig is. Wanneer ze merkt dat haar beoogde advocaat hieraan twijfelt, besluit ze zelf haar verdediging op zich te nemen. Maar dat blijkt lastig vanuit de cel. Diverse kennissen uit het dorp en haar ex bezoeken haar in de gevangenis, waardoor ze erachter komt dat Stuart weinig vrienden had en dat ze zelf met argusogen werd bekeken sinds ze weer in het dorp is komen wonen. Zou iemand haar de schuld in de schoenen proberen te schuiven of heeft ze het misschien tóch zelf gedaan?

Lekker aanloopje

Voor mij begon het boek goed. Ik hou ervan als een boek me meteen nieuwsgierig maakt. En dat deed dit absoluut. Meteen werd ik het verhaal ingezogen in de onzekerheid die Tabita doormaakte. Zonder al te veel spoilers te geven, was haar eigen onderzoek een groot deel in dit boek. Het lekkere aanloopje duurde tot ongeveer de helft. Toen belandde ik even in een sleur en moest ik heel eventjes er doorheen. Maar net op tijd kwam er een twist in het verhaal en werd ik weer opnieuw meegezogen.

woman sitting on chair using black ipad
Photo by picjumbo.com on Pexels.com

Ik wilde het boek niet meer wegleggen

Het laatste kwart van het boek had ik erg veel moeite om het boek weg te leggen. Het proces tegen Tabita was bijzonder en soms ook spannend. Er gebeurde veel en tot op het laatst hebben ze het voor elkaar gekregen om het onduidelijk te houden wie nou wél de moord had gepleegd. Ik had het in elk geval niet geraden. Maar verrassend was het ook niet per se.

Leest lekker weg

Ondanks dat de uitkomst van het verhaal niet helemaal een verrassing was, was het een fijn boek om te lezen. Het grootste deel van het verhaal, wilde ik het boek niet wegleggen. En dat is absoluut een goed teken als ik een boek lees. Ik ben geen makkelijke lezer, dus dit zegt zeker wat. Wat mij betreft zal ik zeker nog eens een boek van Nicci French gaan lezen.

Aantal sterren:

Waardering: 4 uit 5.

Ontdek meer van Gelukkigdedertiende.nl